Uspešna izpeljava strokovnega posveta GIBANJE ZA ZDRAVE MOŽGANE
Za nami je uspešna izpeljava strokovnega posveta Gibanje za zdrave možgane – prenove igrišč, katerega namen je bil, spregovoriti o izzivih in priložnostih implementacije novih praks, ob enem pa je bila to tudi ena izmed zaključnih faz uspešno izpeljanega projekta, ki se izvaja v sklopu Lokalne akcijske skupine Srce Slovenije. V projekt smo bili vključeni: Vrtec Antona Medveda Kamnik, Osnovna šola Janka Modra Dol pri Ljubljani in Osnovna šola Stranje, občini Kamnik in Dol pri Ljubljani.
Skozi večletno delo, izkušnje in sodelovanje med zavodi smo, prišli do točke, ko je znanost podprla prizadevanja inovativne pedagoške stroke. Kako implementirati najnovejša spoznanja in opažanja stroke, ki izpostavljajo nezrel gibalni razvoj sodobnih otrok kot temeljni vzrok razvojnih odstopanj.
Predstavljeni so bili načini, kako rešitve vpeljati v izvedbeni kurikulum na ravni šole, vrtca, posameznika z namenom, da presežemo in obrnemo trend upada sposobnosti predšolskih otrok in trend porasta otrok z učnimi, čustvenimi in vedenjskimi težavami, ki jih opažamo pri vsakdanjem delu in jih potrjujejo tudi znanstvene analize, katere slonijo na merljivih rezultatih doseženih na prenovljenem gibalno senzornem stimulativnem igrišču.
Verjamemo v uspešno nadaljevanje zgodbe v dobro otrok, ki so nam zaupani.
POROČILO II. faza projekta »Gibanje za zdrave možgane«
VRTEC ANTONA MEDVEDA KAMNIK
II. faza 01.10.2021 – 30.5.2023
Tisk glasila Antonček 2020-21 (strokovno gradivo)
maj 2021- Priprava in izdelava strokovnega gradiva z naslovom »Igrajmo se z Vidom in Sofija Glasilo je bilo izdano v 1.800 izvodih. Strokovno glasilo je bilo oblikovano in izdano s ciljem ozaveščanja staršev, strokovnih delavcev in širšega okolja o pomenu gibanja za zdrave možgane. V glasilu so predstavljene različne oblike dejavnosti preko katerih je otrokom omogočena senzorno-gibalna aktivnost-igra.
Predavanje za strokovne delavce »Vključevanje nevroznanosti v sodobne načine poučevanja otrok 21. stoletja«
21.4.2022- je bilo izvedeno (na daljavo) predavanja za strokovne delavce Vrtca Antona Medveda Kamnik, za učiteljev OŠ Stranje in strokovne delavce Vrtca pri OŠ Janka Modra Dol pri Ljubljani. Tema izobraževanja je bila : Vključevanje nevroznanosti v sodobne načine poučevanja otrok 21. stol., v izvedbi dr. Uroša Marušiča, ki je sodelavec Znanstveno raziskovalnega središča Koper in Tatjane Jakovljević, spec. ped. zaposlene v Vrtcu Antona Medveda Kamnik.
Teme predavanja so bile:
Izr. prof. dr. Uroš Marušič:
KAKO OBOGATENO OKOLJE IN GIBANJE VPLIVA NA MOŽGANE OTROK?
- Novejša dognanja o razvoju otrokovih možganov.
- Predstavitev raziskav na področju vpliva obogatenega okolja in gibanja na razvoj izvršilnih funkcij otrok.
- Gibalna/ športna aktivnost in kognitivni razvoj otrok.
Tatjana Jakovljević, univ. dipl. prof. defektologije:
STIMULATIVNA UČNA OKOLJA PREVZEMAJO VODILNO VLOGO V PREDŠOLSKI VZGOJI
- Zakaj je vse več otrok s posebnostmi v razvoju?
- Kako pomanjkljiv gibalni razvoj vpliva na težave v čustvenem, socialnem in kognitivnem razvoju?
- Zakaj stimulativna učna okolja v predšolskem obdobju predstavljajo ustrezen odziv na spremenjen razvoj sodobnih otrok?
Zaključno raziskovalno poročilo: Meritve in intenzivnost gibalne športne aktivnosti otrok na igrišču in gozdnih površinah (pred in po vzdrževalnih delih). V raziskavo sta bila vključena oba vrtca, Vrtec Antona Medveda Kamnik in Vrtec Dol pri Ljubljani.
Junija 2022 je vrtec prejel Zaključno raziskovalno poročilo.« Meritve intenzivnosti gibalne športne aktivnosti otrok na igrišču in gozdnih površinah v izvedbi Znanstveno-raziskovalnega središča Koper, Inštituta za kineziološke raziskave, Slovenija, v izvedbi dr. Boštjana Marušiča in dr. Uroša Marušiča.
UGOTOVITVE: Ugotovljene so bile razlike v gibalno športnih aktivnostih (G/ŠA) med nevodenimi aktivnostmi v različnih okoljih. In sicer je G/ŠA na igriščih višja kot v gozdu. Gibalna/športna aktivnost nosi vrsto pozitivnih učinkov na naše zdravje, a je žal primanjkuje. Prevalentnejši sedentaren življenjski slog vodi v pomanjkanje G/ŠA otrok. Zato so na mestu spodbude k razvoju intervencij za dvig G/ŠA otrok. Vrtec in šola sta izjemno primerno orodje za umestitev intervencij, saj otroci tam
preživijo večji budni čas. Poleg ur športa sta se primerne strategije izkazale tudi aktivni odmori, aktivne video igre, pripomočki oz igrala za spodbujanje gibalne igre. Nedaven pregled literature povzema različne načine urejanja igrišč z namenom dviga G/ŠA (Escalante et al., 2014). Poudarjajo, da zgolj risanje črt po igrišču ne dviguje G/ŠA vrtčevskih otrok, tudi ne kombinacija črt in stacionarne opreme, kot tudi ne zgolj stacionarna oprema igrišč, medtem ko cenejša nestrukturirana in
prenosna, oprema (primer: sredstva, ki jih otroci lahko prenašajo, potiskajo, vlečejo,…) to dosežejo.
Predavanje dr. Uroš Marušič za starostnike Možgansko stimulativno gibanje kot preventiva in kurativa upada kognitivnih in motoričnih sposobnosti«
28. 2. 2023 je bilo izvedeno izobraževanje, na daljavo. Vsebina izobraževanje z naslovom Možgansko stimulativno gibanje kot preventiva in kurativa upada kognitivnih in motoričnih sposobnosti« je bila namenjena strokovnim delavcem Vrtca Antona Medveda Kamnik, Vrtcu in OŠ Dol ter strokovnim delavcem DSO Mengeš. Glede nato, da so bili ciljna skupina starostniki in otroci, je bilo predavanje vsebinsko zasnovano v prepletu razvoja in staranja, s praktičnimi primeri vaj za eno in
drugo populacijo.
Delavnica za predšolske otroke in stare starše »Gibanje za ohranjanje zdravih možganov in fizičnega zdravja - izvedba delavnice v naravnem okolju.
30. 1. 2023 je bila izvedena gibalna delavnica, ki jo je vodil kinezioterapevt Uroš Jelen, na bogatene igrišču enote Kekec.
Skupaj s starimi starši in otroki, ki obiskujejo enoto Kekec, so se udeleženci učili gibanja, ki vpliva na zdravje možganov. Zelo nas je presenetil pozitiven odziv starih staršev. Vsi otroci so pripeljali v vrtec enega ali celo dva stara starša, ki so na delavnici izredno aktivno sodelovali.
Organizacija in izvedba zaključnega dogodka v okviru projekta- strokovni posvet
11.4. 2023 je bil izveden strokovni posvet GIBANJE ZA ZDRAVE MOŽGANE, v konferenčni dvorani OŠ Janka Modra, Dol pri Ljubljani, Videm 17, 1262. Vrtca Antona Medveda Kamnik in Vrtec pri OŠ Janka Modra Dol pri Ljubljan sta bila vsebinsko odgovorna za izvedbo posveta, koordinacijsko vlogo dogodka pa je prevzel Inštitutom za gozdno pedagogiko. Posvet je bil izpeljan na visokem strokovnem nivoju, kar so potrdili udeleženci, tudi z izraženimi spodbudami k ponovitvi tovrstnega dogodka.
Vsebina posveta "Gibanje za zdrave možgane" je naslavljala:
- prilagoditve izvedbenega kurikuluma za optimalen razvoj sodobnih otrok
- pomen stimulativnih okolij za celosten razvoj otrok ter
- opolnomočenje delavcev v vzgoji in izobraževanju za delo z otroki 21. stoletja.
Ciljna skupina so bili ravnatelji, vodstveni delavci v vzgoji in izobraževanju, vzgojitelji, učitelji, specialni pedagogi, ostali strokovni delavci (psihologi, socialni pedagogi, socialni delavci), fizične in pravne osebe, ki se ukvarjajo z organizacijo dejavnosti za otroke. Prednostno pa so bili vabljeni strokovni delavci vrtcev in šol znotraj območja LAS Srce SlovenijePosveta se je udeležilo maksimalno možno število udeležencev, cc 110.
Posvet je bil sestavljen iz dveh delov.
1. V PRVEM DELU je bil predstavljen potek, vsebina in dejavnosti projekta »Gibanje za zdrave možgane«, ki je naslavljal
- prilagoditve izvedbenega kurikuluma za optimalen razvoj sodobnih otrok
- pomen stimulativnih okolij za celosten razvoj otrok ter
- opolnomočenje delavcev v vzgoji in izobraževanju za delo z otroki 21. stoletja.
2. V DRUGEM DELU so se zvrstila plenarna predavanja / s katerih je bilo moč razbrati kako konkretno v sklopu projekta znanost podpira prizadevanja inovativne pedagoške prakse, ki postavlja gibalni razvoj v ospredje izvedbe kurikula.
Izhodišča vsebine posveta so bila : Življenjski slog današnje družbe vodi v prilagoditve otrok in odraslih, ki ne ustrezajo več naravnim zakonitostim razvoja človeka. Gibalna nedejavnost, vseprisoten stres, vedno večji vpliv zaslonov moderne tehnologije in izjemen življenjski ritem so dejavniki, ki so jim, v današnjem času, v velikem obsegu izpostavljeni že otroci. Vzgojno - izobraževalni pristopi, ki smo jih bili v otroštvu deležni današnji odrasli, ne dosegajo več razvojnih učinkov. Hitro
spreminjajoč svet zahteva od vzgojno - izobraževalnega procesa prilagoditve metod in vsebin, ki bodo otroka in njegove potrebe vedno znova postavile v ospredje ter zagotovile optimalen razvoj današnjih otrok.
Gibalni razvoj otroka predstavlja steber razvojnih področij otroka. Gibalno spodbudno, naravno ali grajeno in socialno stimulativno okolje nudi otroku potencial za premagovanje razvojnih izzivov v sodobni družbi. Oblikuje ga v celostno razvito osebo, ki bo sposobna učinkovitega prilagajanja zahtevam sodobne družbe, ob hkratnem premagovanju in ohranjanju evolucijskih danosti človeške vrste.
Namen posveta je bil spregovoriti o izzivih in priložnostih implementacije novih praks. V projektu smo postopali na način, da smo v začetku evalvirali obstoječe stanje in nakazali smer željenih sprememb. V nadaljevanju smo se obrnili na znanost, na znanstvenike, ki preučujejo stanja v katerih se nahajamo, pripravljajo intervencije za spremembe ter vrednotijo njihove učinke in vplive na spremembe. Tako smo prišli do točke, ko je znanost podprla prizadevanja inovativne pedagoške
stroke. Pogovarjali smo se kako naprej. Kako implementirati najnovejša spoznanja in opažanja stroke, ki izpostavljajo nezrel gibalni razvoj sodobnih otrok kot temeljni vzrok odstopanj razvojnih odstopanj.
Skratka predstavljeni so bili načini, kako rešitve vpeljati v izvedbeni kurikulum na ravni šole, vrtca, posameznika z namenom, da presežemo in obrnemo trend upada sposobnosti predšolskih otrok in trend porasta otrok z učnimi, čustvenimi in vedenjskimi težavami, ki jih opažamo pri vsakdanjem delu in jih potrjujejo tudi znanstvene analize.
PROGRAM POSVETA GIBANJE ZA ZDRAVE MOŽGANE:
PREDSTAVITEV PROJEKTA "GIBANJE ZA ZDRAVE MOŽGANE"
Zdenka Peklaj, Vrtec pri OŠ Janka Modra, Dol pri Ljubljani
mag. Liana Cerar in Brigita Urbanija, Vrtec Antona Medveda Kamnik
PLENARNA PREDAVANJA:
Nevarnosti gibalne neaktivnosti v vzgoji in izobraževanju Prof. dr. Boštjan Šimunič
Kako obogateno okolje in gibanje vpliva na možgane otrok? Izr. prof. dr. Uroš Marušič
Zakaj je gibalni razvoj v predšolskem obdobju steber celostnega razvoja?
Doc. dr. Matej Plevnik
Stimulativna učna okolja prevzemajo vodilno vlogo v predšolski vzgoji Tatjana Jakovljevič, univ. dipl. prof. defektologije
VPRAŠANJA IN RAZPRAVA
Šola za starše OŠ Stranje: »Gozd za razvoj in učenje otrok« /koordinatorica Tatjana Jakovljević, predavatelj dr. Matej Plevnik
Predavanje je bilo predvideno 15. 5. 2023 in zaradi prenizke udeležbe staršev je bil dogodek prestavljen na 25.5.2023 ob 20.00,na daljavo preko zoo aplikacije. Tema predavanja je bila Prednosti gibanja in igre v naravnem okolju za otroke in mladostnike, kajti študije ugotavljajo številne prednosti gibanja, vadbe in igre v naravnem okolju. Naravno okolje nudi številne možnosti za organizacijo vadbe, pri čemer otrok/vadeči premaguje številne izzive. Pri gibanju v naravnem okolju vadeči dosega
nižji občutek napora v primerjavi z gibanjem v notranjem okolju. V sodobnem času ima ravno gibanje, vadba in včasih zgolj prisotnost v naravnem okolju pozitivne učinke na celosten razvoj otrok. Premagovanje gibalnih izzivov in prisotnost tvegane igre/gibanja pa ima tudi pozitiven vpliv na razvoj nevronskih povezav v možganih.
DRUGE AKTIVNOSTI, kjer so se predstavljale vsebine projekta »Gibanje za zdrave možgane«:
4. 9. 2021 - obisk strokovnih delavcev iz Vrtca Ljutomer. Ravnateljica vrtca mag. Liana Cerar je predstavila projekte našega vrtca, še posebej pa je izpostavila projekta Otroci potrebujemo gozd in projekt Gibanje za zdrave možgane. Strokovni delavci so si nato ogledali še prenovljeno igrišče v enoti Kekec, ki smo ga v okviru projekta nadgradili v možgansko stimulativno igrišče, ki v skladu z nevroznanostjo ugodno vpliva na optimalno stimulacijo možganskega delovanja.
4. 10. 2021 Znanstvena in strokovna konferenca »Otrok v gibanju«, predstavitev prispevka Tatjane Jakovljević z naslovom »Možgansko stimulativna igrišča«
26.10. 2021 - Prispevek Vrtca Antona Medveda Kamnik v oddaji Preverjeno »Katera vzgoja je najboljša?« Tatjana Jakovljevič in Brigita Urbanija ter otroci in strokovne delavke iz enote Kekec.
15.3.2022- Predavaje za starše «Gozd za razvoj in učenje otrok«, v okviru Šole za starše, izvajalka Tatjana Jakovljević, spec. ped.
31. 3. 2022 - Prispevka strokovne delavke Tatjane Jakovljević, ki je sodelovala v oddaji Svetovalnica na temo "Vpliv sodobne družbe na otroke in mladino".
23. 5. 2022 - predstavitev dejavnosti v okviru projekta Gibanje za zdrave možgane, tema »Spremembe izvedbenega kurikula v vrtcu«, predstavitev je bila izvedena v vrtcu Naklo, izvajalki Tatjana Jakovljevič in Brigita Urbanija
30. 5. 2022- predstavitev dejavnosti Aktivu ravnateljev gorenjskih vrtcev, v okviru projekta Gibanje za zdrave možgane, tema »Spremembe izvedbenega kurikula v vrtcu«, v enoti Kamenček, izvajalka Liana Cerar, ravnateljica vrtca.
31. 5. 2022 - predstavitev dejavnosti v okviru projekta Gibanje za zdrave možgane, tema »Spremembe izvedbenega kurikula v vrtcu«, predstavitev je bila izvedena v vrtcu Brezovica, izvajalki Tatjana Jakovljevič in Brigita Urbanija.
08.06. 2023 – Veronikin festivala – prireditev ob zaključku šolske leta 2022-23 z obeležitvijo 70. letnice delovanja vrtca Antona Medveda Kamnik in uradnim zaključkom projekta Gibanje za zdrave možgane. Festival bo vsebinsko obarvan z dejavnostmi, ki se navezujejo na cilje projekta Gibanje za zdrav možgane.
V našem vrtcu menimo, da smo projekt Gibanje za zdrav možgane realizirali več kot uspešno. V prvem delu projekta je vrtec v enoti Kekec pridobil izredno kakovostno senzorno-gibalno stimulativno igrišče. V druge edukativnem delu projekt pa so rezultati opazni na področju strokovne rasti strokovnih delavcev na nivoju vrtca, ozaveščenosti staršev o pomembnosti možgansko stimulativnega gibanja. Preplet teoretičnih znanj na izvedbeni nivo je močno opazen. Interes po prenosu tovrstnih
znanj je v porastu po celotni vertikali na področju vzgoje in izobraževanja in širše, tako na lokalni, državni kot tudi na mednarodni ravni.
Iz poročila je razvidno, da je bilo kar nekaj dejavnosti, predstavitev vsebin, primerov dobrih praks predstavljenih na predavanjih, delavnicah, kateri dogodki niso bili predhodno načrtovani v sklopu projekta, kar nam je v spodbudo pri širjenju pridobljenih znaj in primerov odlične prakse. Še posebej pozitiven odziv smo prejeli za vsebinsko izvedbo strokovnega posveta Gibanje za zdrave možgane, ki nam je dal dodatni zagon za spreminjanje utečenih praks dela s predšolskimi in šolskimi
otroki, s ciljem zagotavljanja optimalnih pogojev za zdrav celostni razvoj, na telesnem, čustvenem, socialnem in intelektualnem področju. Zakaj življenjski slog današnje družbe vodi v prilagoditve otrok in odraslih, ki ne ustrezajo več naravnim zakonitostim razvoja človeka. Gibalna nedejavnost, vseprisoten stres, vedno večji vpliv zaslonov, moderne tehnologije in izjemen življenjski ritem so dejavniki, ki so jim v današnjem času, v velikem obsegu izpostavljeni že otroci. In dejstvo je,
da vzgojno - izobraževalni pristopi, ki smo jih bili v otroštvu deležni današnji odrasli, ne dosegajo več razvojnih učinkov. Hitro spreminjajoč svet zahteva od vzgojno - izobraževalnega procesa prilagoditve metod in vsebin, ki bodo otroka in njegove potrebe vedno znova postavile v ospredje ter zagotovile optimalen razvoj današnjih otrok.
Izrednega pomena je zavedanje, da gibalni razvoj otroka predstavlja steber razvojnih področij otroka. Gibalno spodbudno, naravno ali grajeno in socialno stimulativno okolje nudi otroku potencial za premagovanje razvojnih izzivov. Oblikuje ga v celostno razvito osebo, ki bo sposobna učinkovitega prilagajanja zahtevam sodobne družbe, ob hkratnem premagovanju in ohranjanju evolucijskih danosti človeške vrste.
Zato so vsebina projekta "Gibanje za zdrave možgane" izredno aktualne za sedanji čas.
Stanje v družbi je zaskrbljujoče zato je na področju vzgoje in izobraževanja nujeno potrebno ozavestiti področja na katerih je potrebno nujno ukrepati takoj-zdaj:
Prilagoditve izvedbenega kurikuluma za optimalen razvoj sodobnih otrok.
Ozavestiti pomen stimulativnih okolij, ki so steber za celosten razvoj otrok in
opolnomočenje delavcev v vzgoji in izobraževanju za delo z otroki in starši 21. stoletja.