vizija Vrtca Antona Medveda Kamnik
Z roko v roki, na temeljih tradicije in z inovativnimi pristopi, gradimo kakovosten vrtec.
IZ ČESA IZHAJAMO?
"Na osnovi raziskav se danes ugotavlja porast motenj pozornosti in hiperaktivnosti, govorno-jezikovnih motenj ter čustvenih in vedenjskih težav. Strokovna javnost vse pogosteje opozarja na pomembnost zavedanja, da so gibanje, igra z vrstniki in preživljanje prostega časa v naravi izredno pomembni dejavniki, ki vplivajo na zdravje, boljšo prilagodljivost, lažje spopadanje s stresom, boljšo koncentracijo, vedenje in posledično boljši uspeh v šoli (Jakovljević, Urbanija, 2019)."
Igra in nestrukturiran prosti čas sta za otroka osnovni dejavnosti, ki pomembno vplivata na telesni, socialni, čustveni in spoznavni razvoj – sta njihova potreba in pravica. Prav med prosto igro namreč prihaja do kompleksne aktivacije več področij v možganih. Otroci, ki so gibalno spretni in dobro obvladajo različne gibalne veščine, so zmožni hitro in dobro usvajati nove, včasih zelo specifične veščine, ki jim olajšajo tudi kognitivni razvoj. Pa se zavedamo kaj to
pomeni? Hitenje, ki smo mu priča v sedanjem času, spremembe v sestavi družine, pozornost in čas, ki ju posvečamo akademskim in obogatitvenim dejavnostim, jemljejo čas, ki so ga otroci v preteklosti namenjali igri (Bregant, 2015).
Naša prva in najpomembnejša naloga je ta, da otrokom v prvih letih privzgojimo veselje do raziskovanja, jim omogočimo neskončne možnosti učenja, podarimo zavedanje, da je ravno znanje tisti zaklad, ki nam ga ne more nihče vzeti. Naučimo jih učiti se. V najširšem pomenu besede. Izreden pomen pri tem ima prosta igra v naravnem okolju, saj je za to potrebno usklajeno delovanje možganov, živcev in mišic. Gibalni razvoj je rezultat zorenja živčnega sistema, mišic, kosti, razvoja
telesnih predispozicij in učenja sočasnega koordiniranja različnih mišičnih skupin. Otrok mora nenehno skakati, hoditi, prijemati, plezati, metati, se kotaliti, vrteti ipd, pri čemer z razvojem možganskih centrov prihaja do nadzora gibanja in do koordinacije različnih mišičnih struktur, hkrati pa se stimulirajo možganske aktivnosti in razvoj sinaps. Sinapse se vzpostavljajo med igro in gibanjem. Čim več se otrok v tem obdobju giba, tem večje število sinaptičnih povezav bo
razvil, kar bo vplivalo na razvoj njegovih kognitivnih sposobnosti kasneje.
Novejše nevroznanstvene raziskave kažejo, da je 50% inteligence dedne, preostalo je odvisno od vpliva okolja. V možganih imamo živčne celice (nevrone), vsaka možganska celica ima 10.000 povezav (sinaps) z drugimi možganskimi celicami (Rajović, 2016). Nevroni so najprej nerazvejani, s starostjo se število povezav povečuje, nekatere odmrejo, vzpostavljajo se nove.
Možgani se stalno spreminjajo. Z uporabo jih krepimo, z neuporabo jih oslabimo. Sinapse – povezave se lahko odebelijo, stanjšajo ali propadejo. To imenujeno »plastičnost možganov«. (Bregant, 2016). Peter Hannona je izvedel raziskavo, v kateri je potrdil, da je ključno obdobje intelektualnega razvoja zgodnje otroštvo, od 2. do 5. leta starosti. V predšolskem obdobju se razvije več kot 70 odstotkov sinaps. Čoh (2019) navaja, da so intelektualne sposobnosti
posameznika odvisne od števila živčnih celic in sinaps. Slednje se najintenzivneje tvorijo do petega leta (50 %), do sedmega leta (70 %) in do dvanajstega leta starosti (95 %).
Vsakokrat, ko otrok izvede novo dejavnost, se v možganih vzpostavljajo nove povezave (Rajović, 2016). Ko otrok začne zaznavati okolico, se začnejo vzpostavljati povezave med živčnimi celicami. Otrokovi možgani so kot zelo vpojna »goba«, ki sprejema različne dražljaje iz okolice. Ko ponavlja že naučeno gibanje, se utrjujejo stare, že vzpostavljene možganske povezave, zato je otrokom treba omogočiti čim več različnih gibalnih dejavnosti, kot so plazenje, plezanje, valjanje, hoja, tek,
poskakovanje, lovljenje ravnotežja, vrtenje. Otroci se učijo z igro. Takrat se v možganih vzpostavljajo številne asociativne povezave, informacije se urejajo, utrjujejo in umeščajo v pravilne dele spomina (Čoh, 2019).V bolj stimulativnem okolju kot otrok živi, več sinaptičnih povezav bo ustvaril. V prvih letih življenja se razvijejo osnove mišljenja, jezika, vida, sluha, okusa in telesnih spretnosti. Otrok z gibalnimi spretnostmi, kot sta plazenje in lazenje, sprejema mnoge vidne,
slušne, tipalne in gibalne dražljaje iz okolice. Človek se res uči vse življenje, vendar se v zgodnjem otroštvu oblikujejo temelji za vse nadaljnje življenjsko učenje.
Viri:
1. Bregant, Tina (2015). Pomen igre za otrokov razvoj. Didakta, letnik 25, številka 183, str. 25-28. URN:NBN:SI:doc-1DKDJY4I from http://www.dlib.si
2. Bregant, T. (2010). Razvoj možganov. Proteus 73 (4), 168–174.
3. Bregant, T. (2016). Razvoj in vzgoja otroka z vidika nevroznanosti.
4. Čoh, M. (2019). Ali gibanje vpliva na intelektualni razvoj otroka? https://e-ravnatelj.si/vsebine/strokovno-pedagosko-podrocje/pedagosko-delo/ali-gibanje-vpliva-na-intelektualni-razvoj-otroka/
5. http://familylab.si/razvoj-in-vzgoja-otroka-z vidika-nevroznanosti/
6. Jakovljević, T., Urbanija, B., Hrana za možgane otrok 21. stoletja. Napotki in predlogi za kvalitetno preživljanje časa v naravi s predšolskimi in šolskimi otroki.
6. Rajović, R. (2016). Kako z igro spodbujati miselni razvoj otroka. Mladinska knjiga, Ljubljana.
7. Rokavec, K.. (2017) Pomen gibanja v naravi za gibalni razvoj otroka [na spletu]. Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta.
EVROPSKE SMERNICE ZA PODROČJE IZOBRAŽEVANJA
Naš vrtec načrtno in sistematično ugotavlja in zagotavlja kakovost s samoevalvacijo, pri čemer upošteva temeljna načela in cilje vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji (1), zakonodajna izhodišča, ki opredeljujejo cilje vzgoje in izobraževanja (2) in Nacionalni okvir za ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti (Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije). Slednji določa nadaljnje usmeritve na podlagi trendov, ki jih na vsaka tri leta pripravi OECD
(Organisation for Economic Co-operation and Development) (3), v katerem predstavi pregled aktualnih trendov ter ključnih elementov ekonomskega, socialnega, demografskega in tehnološkega področja in na podlagi katerega svojo strategijo razvoja pripravi tudi Slovenija. V njem se sooča z izzivi omenjenih področij, ki vplivajo na prihodnost izobraževanja, pri tem pa vzpodbuja razmišljanje, strateško načrtovanje in odzivanje na aktualne politike v širšem družbenem okolju.
1: Temeljna načela in nacionalne politike - Eurydice
2: OECD je organizacija, katero sestavlja šestintrideset gospodarsko razvitih držav, ki oblikujejo svetovne standarde in načela v gospodarskih in razvojnih politikah. Med njimi se od leta 2010 nahaja tudi Slovenija.
PREDŠOLSKA VZGOJA V SLOVENIJI
Zagotavljanje kakovostne izobrazbe je eden izmed ciljev sistema vzgoje in izobraževanja v Sloveniji, ki jih določa Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Čeprav se v zadnjih letih vedno več govori o kakovostnem izvajanju programov, pa si le-to posamezniki in institucije še vedno lahko interpretiramo različno. Znanja organizatorjev programov so v osnovi zelo različna, vendar prav oni postavljajo temelje kvalitetnemu delu izobraževalne institucije. Nekateri se pri tem
opirajo na nova dognanja stroke, drugi dajejo poudarek na kvalitetno izvedbo že utrjenih vsebin, uporabo sodobne tehnologije, predstavitev dela zunanjemu okolju, pri vsem tem pa se pogosto pozabi na to, da je sicer prav, da se tekom procesa sledi tudi drugim ciljem, vendar bi moralo biti v ospredju vedno vedenje, da se mora izobraževalni sistem odzivati na potrebe uporabnika.
Strokovni delavci v javnih in zasebnih vrtcih s koncesijo se pri delu ravnamo po Kurikulumu za vrtce, temeljnem programskem dokumentu, sprejetem leta 1999, v katerem je predšolska vzgoja utemeljena kot del vzgojno–izobraževalnega sistema.
Cilji predšolske vzgoje v vrtcu so:
- razvijanje sposobnosti za razumevanje in sprejemanje sebe in drugih,
- razvijanje sposobnosti za dogovarjanje, upoštevanje različnosti in sodelovanje v skupinah,
- razvijanje sposobnosti za prepoznavanje čustev in spodbujanje čustvenega doživljanja in izražanja,
- negovanje radovednosti, raziskovalnega duha, domišljije in intuicije ter razvijanje neodvisnega mišljenja,
- spodbujanje jezikovnega razvoja za učinkovito in ustvarjalno uporabo govora, pozneje pa tudi branja in pisanja,
- spodbujanje doživljanja umetniških del in umetniškega izražanja,
- posredovanje znanja z različnih področij znanosti in iz vsakodnevnega življenja,
- spodbujanje telesnega in gibalnega razvoja in
- razvijanje samostojnosti pri higienskih navadah in skrbi za zdravje.
Viri: